Zasada 2 minut — jak budować nawyki?
Produktywność,  Psychologia

Determinacja kluczem do marzeń

Determinacja w naszych celach, jest jednym z głównych filarów podtrzymujących naszą drogę do sukcesu. Pragnienie, wiara, planowanie nie zmieni nic, jeśli nie będziemy dzień w dzień konsekwentnie pracować. No bo przecież, co z tego że będziemy wiedzieli do czego dążymy, zaczniemy to robić i przestaniemy? Rozpoczęcie jakiegoś kroku to jest jedno, ale pokazanie swojej dyscypliny i codziennego dążenia do spełnienia marzeń to drugie. Jeżeli nie będziemy uporczywi w tym co robimy, to sam start niestety nic nam nie przyniesie.


Jak sobie ją ułatwić?

Samoocena-mem

Gdy już masz ułożony plan, wiesz co robić, krok po kroku, to dodanie tych pojedynczych kroków, do codziennej rutyny, to najlepszy sposób by ćwiczyć swoją determinację. Gdy przyzwyczaimy się do działania dzień w dzień, po czasie zrobienie swoich obowiązków i kolejnego kroku, nie będzie sprawiało żadnych problemów. Oczywiście początki będą trudne, ale gdy przez nie przebrniemy, na pewno pójdzie już z górki.

Determinacja, uporczywość jest stanem. A jak każdy stan można wywołać, różnymi sposobami. Jego można wywołać zdając sobie sprawę z powodów jakich robimy daną czynność. W chwilach zwątpienia, przypomnijmy sobie dlaczego to był nasz cel. Do czego miał nas doprowadzić. Jak krok który robimy, miał wpłynąć na nasze dalsze plany i na nasze marzenia. Możemy też pomyśleć, jakie konsekwencje będziemy mieli, jeśli nie zrobimy tego. Jak będziemy się czuć, czy będziemy mogli spojrzeć na siebie w lustro. A czasami po prostu, warto nie myśleć, nie zastanawiać się nad tym czy nam się chce czy nie, a po prostu uderzyć, zaatakować, zrobić to. Jak w zasadzie 5 sekund.


Jak zbudować nawyk determinacji?

bieganie-determinacja-ulica
Zacznij po prostu biec!

Żeby zbudować są nawyk, nie potrzeba jakiś specjalnych umiejętności i magii, ale trochę skupienia i chęci. Pierwsza rzecz to zdefiniować główny cel dlaczego to robimy. Główny plan, marzenie, cel – jego finalna wersja. Oprócz tego plan, mała akcja, mały kawałek który musimy zrobić teraz, mieć w głowie. Coś co nie będzie paraliżowało w nas strachu. A potem, bez zastanowienia, bez pomyślenia choćby czy tego nie przełożyć na jutro, po prostu zacząć to robić. Po paru takich bezmyślnych sesjach, przyzwyczaimy się i zbudujemy swoją rutynę determinacji.

Atomic Habits – James Clear