Zasada 2 minut — jak budować nawyki?
Produktywność,  Psychologia

4 kroki jak zbudować dobre nawyki!

Te 4 kroki pozwolą stworzyć dobre nawyki oraz pozbyć się złych! Wzbogać trwale swoje życie, wykorzystując te zdrowe nawyki każdego dnia!

Na pewno nie raz słyszeliście określenie „małymi krokami do celu”. To codzienna praca, codzienne czynności przybliżają nas do marzeń. Pojedyncze sukcesy nie robią zbyt dużej różnicy. Dlatego potrzebne są nam nawyki.

Ludzie, którzy wygrali w Lotto i czy innych loteriach, najczęściej tracą te pieniądze, po prostu ich wcześniejszy styl życia na to nie pozwalał. Wygrali pieniądze, ale stare nawyki zostały. Przykłady możecie łatwo znaleźć w internecie, na przykład tutaj.

Jeżeli chcemy naprawdę zmienić swoje życie na lepsze, musimy wytrwale pracować nad każdym dniem z osobna, nad każdym nawykiem. Codzienne nawyki i decyzje decydują, kim się staniemy, po jakimś okresie. Chciałbym przestawić 4 kroki, które pozwolą wam zapanować nad waszymi nawykami, jak budować dobre nawyki i odmienić swoje życie.


1. Spraw by nawyki były jasne i proste.

4 kroki jak zbudować dobre nawyki!

Jeżeli coś jest jasne do wykonania, dokładnie wiemy co mamy zrobić, o której i gdzie, to znacznie łatwiej w ogóle się za to wziąć i zacząć budować nawyki!

Ważne, aby zabranie się do tej czynności nie powodowało żadnych wątpliwości. Na przykład: „będę medytował dzisiaj przed 10 minut o 7 rano w dużym pokoju”. Dokładnie znamy wszelkie kroki, nawyki stają się prostsze.

James Clear opowiada, gdzie nawyki są łączone ze sobą np. „będę medytował dzisiaj przed 10 minut o 7 rano w dużym pokoju, a potem wezmę zimny prysznic”.

Znacznie łatwiej po takim połączeniu wziąć się za kolejne nawyki. Fakt, że zdefiniujemy dokładnie czynność, nie zmieni, że prokrastynacja będzie chciała nas dopaść. Połączone nawyki, nie pozwolą jej wcisnąć się pomiędzy jednym a drugim.


2. Niech nawyki będą przyjemne i pożyteczne.

4 kroki jak zbudować dobre nawyki!

Nie ma sensu, żeby jakakolwiek czynność w twoim życiu była nudna, nieprzyjemna, odrzucająca a szczególnie jeśli chodzi o nawyki. Nigdy nie zbudujesz dobrego nawyku na takiej czynności, bo po prostu za każdym razem, gdy będziesz to robił, będzie cię to tak samo irytowało.

Jednak czasami trzeba się przemóc, zrobić coś, co nie będzie fajne i śmieszne, ale też nie będzie cię jakoś specjalnie denerwowało. Takie rzeczy trzeba przeżyć i przetrzymać.

Jak sobie z nimi poradzić i zrobić z nich nawyk? Dobrze jest połączyć te nawyki z innymi, bardziej przyjemnymi. Jeżeli lubimy jeździć na rowerze, ale nie lubimy się rozciągać, dobrze jest to połączyć. „Zaraz po tym, jak się rozciągnę, pojeżdżę na rowerze”.

Nawyki, które lubimy i deal z samym sobą, że zrobimy go zaraz po tych mniej przyjemnych, znacznie ułatwi nam podejście do tego pierwszego.


3. Ważne, aby pozbyć się rozpraszaczy

Gdy jakieś nawyki są do wykonania, ważne, aby nic nas wokół nie rozpraszało. Jeżeli chcemy się skupić na medytacji, wyłączmy telefon i odsuńmy go z naszego pola widzenia, jeżeli zwykle nas rozprasza.

Jeżeli chcemy czytać książkę w spokoju, ale sąsiad robi remont, wyjdźmy z mieszkania, pójdźmy na jakąś polankę, zróbmy piknik i tam poczytajmy. Niech nawyki się nas trzymają, nie przerywajmy ich, bo świat nam przeszkadza.


4. Nawyki muszą satysfakcjonować.

4 kroki jak zbudować dobre nawyki!

Ciężko będzie utrzymać nawyki, jeżeli nic z nich nie będziesz miał. Jeżeli za coś dostajesz nagrodę, chcesz to powtórzyć, jeżeli za coś zostajesz ukarany, zaczynasz tego unikać. Każdego z nas cieszą inne rzeczy, więc tutaj sami sobie musicie odpowiedzieć na to pytanie.

Ważne, aby ta nagroda, nie była czymś, co wrzuca się znowu w złe nawyki. Jeżeli lubisz czytać książki przygodowe, choć nie są zbyt pożyteczne, ale jeżeli cię cieszą, warto sobie je poczytać w nagrodę za dokonania.

Można też śledzić swoje nawyki. Jeżeli codziennie ćwiczymy, używając jakiejś specjalnej aplikacji, często mają w sobie one jakieś liczniki, czy codziennie ćwiczyłeś, ile ćwiczyłeś i tak dalej. Z czasem po kilku treningach możesz dostać od aplikacji jakąś nagrodę. Albo samemu po kilku treningach jakąś sobie sprawić.


Jak zniszczyć złe nawyki?

4 kroki jak zbudować dobre nawyki!

Aby zniszczyć złe nawyki, wystarczy odwrócić te zasady do budowania dobrych. Na przykład, zasada 4 „Niech cię satysfakcjonuje”. Wystarczy, aby za złe nawyki, zamiast dostać nagrodę, pozbawić się satysfakcji z nich.

Zasada 2 „Niech nawyki będą przyjemne i pożyteczne”, jeżeli zrobisz jakąś rzecz, np. niech palenie papierosów nie wiąże się z chwilą przerwy i oddechem na dworze, ale zamiast tego, pozwól sobie tylko na palenie w nieprzyjemnych, niewygodnych miejscach. Odwrócenie tych 4 zasad w podobny sposób jakiegoś nawyku szybko pozwoli ci się go pozbyć.


Inspiracja: Atomic Habits – James Clear