Poznaj te 4 sposoby, jak mieć więcej energii!
Produktywność,  Psychologia

Poznaj 4 sposoby, jak mieć więcej energii!

Jak mieć więcej energii w tak pędzącym świecie? Wystarczy skupić się na naszych postawach życiowych.

Codziennie świat rozpędza się coraz bardziej. Z każdą chwilą, jest coraz szybszy, więcej rzeczy dzieje się na świecie, kolejne wydarzenia, pozytywne czy negatywne. Każdy z nas chce za nim nadążyć. Jednak wielu z nas się to nie udaje. Ba! Czasami nie możemy nadążyć nawet za naszymi bliskimi.

Młodzi

Każdy z nas codziennie się rozwija, jedni wolniej, drudzy szybciej. Jednym przychodzi to po prostu łatwiej, szczególnie ludziom młodszym, którzy dopiero się rozwijają. Młoda krew codziennie rozpędza ten świat jeszcze bardziej, starsi ludzie mają z tym problem i muszą poświęcić więcej energii na to, żeby nadgonić.

Młodsi mają mniej obowiązków, mniej na głowie, a jednocześnie znacznie więcej energii. Jednak z czasem i oni ją tracą i im też pojawia się ten problem. Jednak dopóki nie zaczną się starzeć, ilość ich energii jest bardzo duża, przez co nie potrzebują zwracać uwagę na nią.

Z czasem po prostu musimy pilnować się, bo ilość obowiązków, które mamy zużywają ją bardzo mocno. Pod koniec dnia, kładziemy się wycieńczeni. Nie mamy siły na nic, a jednocześnie, gdy podsumujemy swój dzień, to w sumie nie był zbyt rozwojowy i nie pokierował naszego życia zbyt do przodu.

Bycie w takim stanie wieczorami ma wiele minusów. Ludzie bardziej ambitni, mają problem, bo takie myślenie powoduje to u nich bardzo wiele smutku, powodując stany depresyjne, zaczynają zastanawiać się nad sensem własnego życia.

Jeżeli nasze życie jest odpowiednio przez nas zaprojektowane, jeżeli wiemy, gdzie idziemy i jaki jest nasz cel, takie myślenie może nam wiele tych planów zepsuć. Niestety, nasze umysły są tak zaprojektowane, że to najpierw uczucia decydują nad naszym zachowaniem, a dopiero potem logiczne myślenie.

Poznaj te 4 sposoby, jak mieć więcej energii!

Już nie mówiąc o tym, że takie myślenie to nie jest całkowita iluzja naszej głowy. Jest w tym ziarnko prawdy. Przez niedostateczną ilość energii nasz produktywność, wydajność oraz samopoczucie, będzie znacznie słabsze i zaniżone. Będziemy się gorzej czuć, będzie mniej robić, nie mam tyle siły. Ledwo co dajemy radę wykonywać swoje codzienne obowiązki, już nie mówiąc o rozwoju, zrobieniu czegoś nowego, czy nauce czegoś nowego.

Aby mieć więcej energii, musimy zadbać o siebie.

jak dodac sobie energii

Nasze ciało używa pewnych zakodowanych czynności, aby mieć więcej energii. Każdy z nas je, pije i śpi. To wszystko ma spowodować, żebyśmy mieli więcej energii. Niestety, nasze ciało jest przygotowane raczej to zmęczenia fizycznego. Ewolucja kompletnie nie daje rady sobie, z tak szybkim rozwojem technologii.

Więc finalnie, kończy się na tym, że tyjemy, mamy dużo energii fizycznie, ale jesteśmy wycieńczeni psychicznie. Ewolucja nam w tym nie może pomóc, ale dzięki temu, że jesteśmy tak rozwinięci, musimy sami o siebie zadbać, aby mieć więcej energii.

Jeżeli odpowiednio zadbamy o siebie, o swoją energię i siłę psychiczną, w każdym aspekcie naszego życia za punktujemy. Im starsi jesteśmy, im więcej obowiązków mamy i każdy z nich wymaga od nas maksymalnej siły i skupienia. Wtedy tym bardziej musimy skupić się na pewnych aspektach naszego życia, a by mieć więcej energii.

Kilka aspektów, wiele możliwości

Jak dodać sobie energii? Musimy skupić się na kilku aspektach naszego życia. Pierwszym z nich jest przepracowanie. Nauka, kiedy powiedzieć stop, w świecie, kiedy każdy coś od nas chce, jest podstawą, żeby nie zwariować. Po drugie — znajdź swoje tempo. Jak mamy mieć więcej energii psychicznej, jeżeli nie będziemy mieli czasu na odpoczynek, na jej zregenerowanie.

Po trzecie — sen. Dobra jakość snu jest kluczowa, jeżeli chcemy mieć odpowiednią ilość energii w ciągu dnia. Podczas snu, nie tylko odpoczywamy fizycznie, ale psychicznie. Niestety, żeby odpocząć psychicznie, podczas snu trzeba spełnić parę zasad, żeby się udało.

Ostatnim aspektem jest wysiłek fizyczny. Wbrew pozorom, wysiłek fizyczny będzie nas kosztował trochę energii, ale zyskamy energię psychiczną. Dodatkowo dzięki niemu, będziemy mieli więcej możliwości regeneracji obydwóch energii. Jak chcemy mieć więcej energii, musimy o to zadbać.

Te cztery aspekty są fundamentem naszego życia. W czasach kiedy każdy rozrywa nas na części, ciągle czegoś od nas chce, musimy mieć twarde fundamenty, aby się przed tym bronić. I na tych fundamentach budować siebie, budować nas, takimi, jakimi my chcemy być zbudowani, a nie jak takimi, jakimi zbuduje nas świat i nabyte przez niego nawyki.

Podsumowując, najważniejszym wymaganiem w naszym życiu, aby pozostać szczęśliwym i produktywnym jest przestrzeganie tych zasad, tylko dzięki temu dowiemy się, co dodaje energii, tak, byśmy mogli nadążyć za tym światem.


1. Walcz z przepracowaniem!

co dodaje energii

Dwudziesty Pierwszy wiek wymaga od nas niemało wysiłku. Dla ludzi z wielkimi ambicjami już dawno skończyły się czasy, kiedy kilka godzin rozwoju, wystarczało, żeby coś w życiu osiągnąć. Pracujemy dużo, pracujemy ciężko, jednak czasami nie zdajemy sobie sprawy, kiedy powinniśmy przestać. Nie znamy momentu, kiedy przesadzamy, energia nam się kończy, a wszystko wokół nas się wali.

Prawda jest taka, że jesteśmy najbardziej produktywni w ciągu ośmiu, dziewięciu godzin pracy. Potem, musimy zregenerować te siły w jakiś sposób, jeżeli chcemy dalej pracować. A tych sposobów trochę jest. Każdy z nas, dzisiaj chcę być produktywny, pracować dłużej, niż standardowe osiem godzin, więc codziennie, jako ludzkość, wymyślamy jakieś nowe rozwiązania tego problemu.

I od razu mówię, kawa, Yerba Mate i napoje energetyczne nie działają tak dobrze. Opierają się one na kofeinie, która ma parę mankamentów. Kofeina nie działa zbyt długo i po jakimś czasie, zostawia nas bez sił. Szczególnie można to zauważyć po wypiciu kawy czy napojów energetycznych. Także, jeżeli faktycznie chcemy mieć więcej energii na trochę dłużej niż godzina, może dwie, to kofeina nie specjalnie nam w tym pomoże. Dodatkowo nasz organizm przystosowuje się do ilości codziennie wprowadzanej kofeiny. W skrócie im więcej jej pijemy, tym bardziej będziemy na nią odporni, a przynajmniej na działanie przez nas pożądane, czyli pobudzenie.

Nas szczęście jest trochę innych sposobów, aby ją odzyskać. Większość z nas już je zna. Nie są skomplikowane, ale wymagają trochę informacji, aby wykorzystać je tak, aby mieć więcej energii.

Drzemki i kawa

bulletproof-coffee

Moim zdaniem, najlepiej sprawdzającą się czynnością, żeby mieć więcej energii po standardowych ośmiu godzinach, jest drzemka energetyczna. Teoretycznie zajmuje ona trochę czasu, dlatego ludzie często nie wybierają tego sposobu, ignorując fakt, że jest ona najskuteczniejsza, żeby się zresetować po ciężkim dniu. Dwadzieścia minut drzemki, da nam energii na kilka godzin, polepszy naszą pamięć i funkcje motoryczne! Po więcej szczegółów jak drzemka powinna wyglądać, jak powinniśmy ją robić tak, aby była, jak najskuteczniejsza, zapraszam do wpisu o drzemkach energetycznych.

Jeśli chodzi o drzemki, warto wspomnieć o łączeniu kawy z drzemką. Tak, dobrze czytacie. Nim kofeina wchłonie się do naszego organizmu, mija około 20-30 minut. To idealny czas na to, aby poświęcić go na drzemkę. Pobudka po takiej drzemce jest znacznie lepsza. Czyli, pijemy kawę, a potem idziemy się zdrzemnąć.

Innym dosyć ciekawym sposobem, aby mieć więcej energii, jest medytacja. Korzyści z medytacji jest bardzo wiele. Ciężko, żebym wymieniał je teraz wszystkie, bo nie jest to temat tego wpisu, jednak jeżeli ktoś jest zainteresowany, odsyłam do tego wpisu. My skupimy się na tym, że podobnie jak drzemka, może stanowić nasz punkt odcięcia, rozluźni nas i pozwoli mieć więcej energii.

Jest jeszcze parę innych ciekawych sposobów, na które się natknąłem, lecz wymienione przeze mnie, dały mi najwięcej, są najbardziej sprawdzone i każdemu je polecam. Warto zapamiętać najważniejsze, przepracowanie nie sprawi, że będziemy bardziej produktywni. Każdą chwilę, którą przeznaczymy na pracę, kiedy jesteśmy przeciążeni, jest słaba. Im bardziej zmęczeni będziemy, tym gorsza będzie jakość pracy, która wykonamy. Jeżeli nie zaprzestaniemy tego, dojdziemy do punktu, w którym dojdziemy do końca, nie będziemy w stanie dalej pracować i po prostu padniemy, jak bateria która się wyczerpała.


2. Jak mieć więcej energii? Słuchaj siebie.

jak dodać sobie energii

Może to nie jest typowa zasada, aby mieć więcej energii, ale trzeba zwrócić uwagę na nasze wykorzystanie jej, dzięki temu będziemy mieli po prostu więcej energii w odpowiednich momentach.

Codziennie, każdy z nas ma różne momenty w ciągu dnia, w których jest najbardziej produktywny. Musisz znaleźć momenty, w których pracuje ci się najlepiej i najwydajniej i ten czas przeznaczyć na swoje najtrudniejsze zadania.

Niektórym najlepiej pracuje się wieczorem, innym nocą, a większości porankiem. Znalezienie odpowiedniej dla siebie pory jest ważne o tyle, że wtedy mamy najwięcej energii, którą możemy poświęcić na najtrudniejsze zadania w ciągu dnia.

Co dodaje energii?

Jednym z największych powodów, dlaczego dopada nas prokrastynacja, to dlatego, że zaczynamy pracę w momencie, kiedy nasze ciało nie specjalnie jest na to gotowe. To znaczy, kiedy na przykład, jesteśmy zmęczeni, kiedy mamy bardzo dużo obowiązków na głowie, kiedy po prostu nie jesteśmy przyzwyczajeni do pracy o jakieś godzinie.

Zaczynamy jakieś zadanie, nie mając energii, nie mając chęci ani motywacji. Ba, z góry podchodzimy do tego zadania z myślą: nie chce mi się. Coś takiego nie ma szansy powodzenia już z góry. Za każdym razem, kiedy jesteś przemęczony i przeciążony z ilością zadań i zza małą ilością czasu, to już przegrałeś i może być tylko gorzej, więc przestań.

Przestań? Łatwo powiedzieć, nie?

Niestety, ale musimy się temu przeciwstawić, pokazać swoją dyscyplinę i powoli, codziennie i skutecznie zmieniać swoje życie. Przede wszystkim, czeka cię długa droga, sposobów na zarządzanie zadaniami, produktywność i zmianę podejścia do zadań. Jest to temat rzeka i wraz z momentem, kiedy zaczniecie się w tym zgłębiać, wasze życie znacznie się zmieni. A i ilość tematów i sposobów, które poznacie, znacznie wam pomoże. Polecam zacząć od książki Woody’ego Allena — Getting Things Done. Tam dowiedziecie się bardzo dużo i jest ona podstawą każdego produktywnego człowieka. Również polecam moje wpisy o produktywności w szczególności z metodą ABCDE i stanem flow.

Pamiętajcie, że jesteśmy tylko ludźmi. Czasami po prostu musimy sobie dać spokój, odpocząć, odreagować, oddalić się. Czasami najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić, jest szybki powrót do domu, przełożenie zadań na później i pójście spać. Spać długo i głęboko, a następnego dnia, mieć więcej energii niż kiedykolwiek.


3. Jak dodać sobie energii nocą?

Odnosząc się do setek badań, w dzisiejszych czasach, ludzie śpią zdecydowanie za mało, niż powinni, względem tego, ile energii w ciągu dnia tracą. Ba! Gdyby to o ilość snu była problemem, to byłoby to pół biedy. Jakość naszego snu, również jest bardzo, ale to bardzo zła. Za sprawą ekranów, neonów, światła niebieskiego i tak dalej. To wszystko niestety wpływa negatywnie na jakość naszego snu. Niestety codziennie będzie mieć za mało energii na działanie, nasze samopoczucie będzie cierpiało. Również, nasza wydajność i produktywność nie osiągnie wysokiego poziomu.

Nie będę wchodził w szczegóły, jak spać, aby się wyspać, więcej można się dowiedzieć z tego postu, natomiast parę zasad, które każdy z nas powinien przestrzegać, żeby mieć w ogóle szanse się porządnie wyspać.

Po pierwsze, powinniśmy zacząć od kładzenia się spać o tych samych godzinach. 22-23 są najlepszymi godzinami do tego. Wtedy stężenie melatoniny u człowieka jest największe. Oczywiście mówię tutaj o standardowym cyklu dnia człowieka. U kogoś, cykl może być przestawiony, na przykład zamiana nocy z dniem, ale u takiego człowieka, musiały być już prywatne badania. Co do ilości snu, tu również, jest to sprawa prywatna, po ilu godzinach się wyśpimy. Najczęściej jest to przysłowiowe 7-8 godzin. Na przykład, w moim przypadku jest to 8-9 godzin. U innych jest to 6, więc sami musimy wypróbować, w których godzinach sami się wyśpimy.

Oprócz tego polecam przed snem nie wykonywać ćwiczeń, które nas tylko pobudzą. Kilka godzin przed snem unikać kofeiny, a podczas snu używać stoperów i maski na oczy. Te proste czynności, znacznie poprawią naszą jakość snu. I tak jak mówiłem, jeżeli chcecie dowiedzieć się szczegółów, odsyłam tutaj.

Zrelaksuj się.

lenistwo-jez

A i jeszcze jedno. Podczas tygodnia, polecam wziąć sobie jeden dzień całkowicie dla siebie. Podczas tego dnia, nieważne czy to będzie sobota, czy niedziela, całkowicie odetnij się od pracy, czyszczenia, optymalizacji zadań i produktywności. Zamiast tego, zrób coś, czego nie robisz na co dzień, czyli zrelaksuj się. Idź do kina, do teatru, poćwiczyć na świeżym powietrzu, odwiedzić rodzinę czy zrobić sobie piknik na polanie. To samo tyczy się regularnych wakacji czy wyjazdów. Nasz mózg raz na jakiś czas potrzebuje po prostu twardego resetu.

Poprawienie swojego snu za pomocą tych sposobów, pozwoli nam odpowiedzieć sami sobie na pytanie, jak dodać sobie energii. Po kilku dniach takiego funkcjonowania poczujemy znaczną różnicę. W końcu sen to jedna trzecia naszego życia warto zadbać, żeby był jak najlepszy. Ta dodatkowa energia, pozwoli nam powstrzymać prokrastynację, i wziąć się za pracę znacznie lepiej i znacznie szybciej niż gdybyś był zmęczony.


4. Aby mieć więcej energii, dbaj o siebie.

To jest podstawa, żeby mieć dużo energii, żeby dobrze się czuć. Zwracaj uwagę na to, co jesz, diety takie Low Carb czy dieta Keto, nie bez powodu są tak popularne i tak promowane przez wielu Biohackerów na świecie. Unikaj cukrów, soli, cukierków i w ogóle cukrów, jeżeli chcesz pozostać zdrowy i pełni energii.

Celuj w to, aby przeznaczyć na ćwiczenia około 200 minut każdego tygodnia. Jest to taka standardowa ilość czasu, przeznaczoną na ćwiczenia, aby pozostać w dobrej kondycji. Nie jest to trudne, wystarczy jakaś krótka przebieżka rano przed pracą lub po pracy. Nie istotne jak tego dokonamy. Ważne jest, abyśmy dodali jakąś ilość ćwiczeń, jakieś w ogóle ćwiczenia fizyczne, dodali do swojej codzienności.

Ćwiczenia i sen

Ćwiczenia dodatkowo poprawią jakość naszego snu. Dzisiaj spędzamy bardzo dużo czasu na siedząco. Nasze organizmy genetycznie nie są przygotowane do takiego trybu życia. Co więcej, gdy idziemy spać, nasze organizmy fizycznie nie są zbyt zmęczone. Jednak w tym samym czasie, nasza głowa, bardzo potrzebuje, mentalnie jesteśmy wycieńczeni. Organizm wyrównuje to do potrzeb naszego ciała. Więc jeśli nie ćwiczymy, nasze ciało potrzebuje znacznie mniej snu, więc automatycznie mniej i bardziej płytko. W tym czasie nasz mózg znacznie bardziej zmęczony nie zdąża wypocząć i budzimy się niewypoczęci.

Poprzez jedzenie zdrowo, regularne ćwiczenie i posiadanie odpowiedniej ilości snu i czasu na odpoczynek, będziesz znacznie wydajniejszy, bardziej produktywny i sprawniejszy w każdym aspekcie swojego życia. Jest to jedna z najpopularniejszych odpowiedzi na pytanie, co dodaje energii, ale niestety jest ono prawdziwe i trudne. Wprowadzajmy te zmiany powoli i spokojnie.


Warto codziennie rozwijać się i dbać o to, aby mieć więcej energii. Dzięki temu możemy przemóc wiele naszych ograniczeń i problemów. Musimy dbać, aby się nie przepracować, wysypiać, dbać o swoją fizykę i swoje zdrowie psychiczne. Codziennie rozwijać się pod względem nie tylko produktywności, ale i na temat naszego ciała. Internet jest przepełniony informacjami na ten temat, ponieważ wielu ludzi dotyka ten sam problem.