Jak się uczyć? Ze zrozumieniem!
Nauka

Jak się uczyć? Ze zrozumieniem!

Jak się uczyć efektywnie? To pytanie zarania dziejów męczy ludzi, którzy szukają kolejnych sposobów jak się uczyć.

W dzisiejszych czasach ludzie chcą się uczyć szybko, szukają kolejnych sposobów jak się uczyć szybko i sprawnie. Problem w tym, że takie coś jest ciężkie, kosztowne i w ogóle nie wiem, czy możliwe. Na samą myśl, przypomina mi się ten wykres:

Jak się uczyć? Ze zrozumieniem!

Aby dobrze zrozumieć temat, nie wynajmując ekspertów, żeby ci to wytłumaczyli, żeby dobrze się uczyć, musimy poświęcić odpowiednio dużą ilość czasu na to i niestety nie ma możliwości, tego pominięcia.

Jak się uczyć? Musimy zrozumieć temat. Słowa, definicje, określenia, nie mówią nam nic. Musimy zrozumieć, co one znaczą, dotknąć ich, poznać, zrozumieć, dlaczego tak określamy pewne rzeczy czy czynności. Dokładnie tak samo jest z wiedzą. Ludzie pytają “jak się uczyć”, tak naprawdę nie chcąc się nauczyć. Szukają sposobu, żeby wkuć, zapamiętać coś na jedną sytuację i najlepiej zapomnieć. Jak się uczyć? Powoli i ze zrozumieniem…


Jak się uczyć wiedzy

Wiedza jest wartościowa i użyteczna, tylko jeżeli zrozumiemy, co oznacza. Dobrym przykładem są obce języki. W różnych krajach, w różnych klimatach pytanie “jak się uczyć” będzie brzmiało całkowicie inaczej, choć będzie znaczyć dokładnie to samo.

Co nam to mówi? Że to jak, nazywamy pewne rzeczy, nie zmienia kompletnie nic w naszym życiu. Jak się uczyć? Dokładnie. Nie operujemy na nazwach, faktach. Samo nazewnictwo nie przekazuje nam wiedzy.

Ciekawy przykład podał Melville Feynman, ojciec Richarda Feynmana, w którym tłumaczył synowi, że jeżeli coś może się ruszyć, wytwarza energię, ale nie możemy powiedzieć odwrotnie, że dzięki energii, to się rusza. Pusta definicja energii, która kompletnie nic nie znaczy. Nie wiadomo co tworzy energię, co ją wytwarza. Jak się uczyć, jak coś wywołuje ruch, jeżeli nie znamy podstaw. Energia to efekt finalny, to coś, co jest produkowane, nie definicja ruchu.

Feynman podał ciekawy test, jak sprawdzić nasze rozumienie nowych rzeczy. Zamiast używać nowo poznanych słów i informacji, postaraj się opisać to, używając znanego ci języka. Na przykład, zamiast używać słowa energia, wytłumacz, jak coś się porusza.

Zadajemy sobie pytanie “Jak się uczyć”, operując na gotowych obiektach i określeniach, bez prób dowiedzenia się, co one w ogóle znaczą.


Jak się uczyć? Pytać, obserwować!

Zrozumienie prawdziwego znaczenia wymaga obserwacji i pytań.

Obserwacja jako metoda badawcza jest jedną z najstarszych odpowiedzi na pytanie, jak się uczyć. Ta metoda dostarcza nam potrzebnych nam informacji na temat zachowania zjawisk, zachowań i zdarzeń. Pewne ruchy i zachowania jesteśmy w stanie przewidzieć, ale obserwacja może nam dać informacje, których byśmy się nie spodziewali.

Jak się uczyć za pomocą obserwacji? Im więcej będziemy obserwować jakieś czynności, tym lepsze efekty osiągniemy. Obserwacja ma charakter eksploracyjny, ma dać nam informacje, których się nie spodziewamy, jednocześnie ma nam pomóc uczyć się i rozumieć co raz więcej informacji, a wraz z ilością informacji, widzimy coraz więcej szczegółów.


Ważne abyśmy zadali sobie parę podstawowych pytań, co do tematu jak się uczyć. Peter Bevelin podaje parę przykładów takich jak:

Znaczenie słów

Od tego wszystko się zaczyna. Jak się uczyć? –  Na pewno nie słów. Bez poznania szczegółów, co one dokładnie znaczą, nie będziemy mogli odpowiednio ich wykorzystać. Uczyć się, nie oznacza umieć wykorzystywać te słowa, ale rozumieć dlaczego w tych sytuacjach, mamy je wykorzystywać. To jest pierwszy krok do żeby odpowiedzieć na pytanie, jak się uczyć. Odpowiedzmy sobie na podstawowe pytania:

  • Co te słowa znaczą?
  • Czy są sensowne?

A dopiero po nich, zacznijmy je wykorzystywać.

Znaczenie sytuacji

Codziennie ilość sytuacji które wykonują się przez nas, znacznie przekracza nasze możliwości poznania, a nawet dowiedzenia się, że takowe istnieją. Ilość zmiennych, które na bieżąco są modyfikowane, przez innych, są przez nas nieogarnięcia. Większość z nich, siłą rzeczy, musimy ignorować, żeby nie oszaleć, ale przez tą ilość zmiennych, musimy szczegółowo znać te sytuacje, na których nam zależy.

Jak się uczyć? Znać zmienne w sytuacjach, by zrozumieć! Zadajmy sobie podstawowe pytania, by zrozumieć sytuację i poznać jej zmienne, co je modyfikuje, jak się dzieją. Ta wiedza, pozwoli uzyskać, choć minimalną kontrolę nad nią, a przynajmniej zrozumienie wyniku, czyli to do czego dążymy w ramach odpowiedzi jak się uczyć. Zadajcie sobie pytania:

  • Jaki jest jej efekt sytuacji?
  • Co ją spowodowało?
  • Co to robi?
  • Jaki jest jej wynik?
  • Dlaczego się wydarzyła?

Przyczyny

  • Co się stało i dlaczego?
  • Czy to działa?
  • Czemu działa albo czemu nie działa?
  • Czemu to się stało?

Cele

  • Po co mamy to robić?
  • Dlaczego chcę lub nie chcę, by to się stało?

Powody

  • Dlaczego to jest lepsze od tamtego?

Użyteczność

  • Czy przyda się mi do tego, aby zdobyć to, co chcę?

Te pytania pomogą nam się uczyć, zdobywać nową wiedzę. Odpowiadając na nie, nie będziecie musieli już pytać  “jak się uczyć?”, tylko po prostu zacząć się uczyć. Te pytania pozwolą nam prawdziwie zrozumieć i poznać temat. Albert Einstein powiedział „Jeżeli nie jesteś w stanie wyjaśnić to w prosty sposób, to znaczy, że tego wystarczająco nie zrozumiałeś”.

Zastosowanie tych pytań pozbawi cię mącenia w głowie różnymi sposobami jak się uczyć, a nakieruje cię prosto w punkt wiedzy. Używanie informacji i słów, których nie rozumiemy, jest bez sensu. Wykorzystywanie ich będzie nie tylko prowadziło do niedomówień, ale i kłótni czy kłamstw.
Wiedza to jest nasza przekładnia, razem z determinacją i planowaniem, do osiągnięcia sukcesu. To jest moc, którą możemy wykorzystać tylko, jeśli odpowiednio ją zrozumiemy i poznamy.