Koncentracja — Jak ją ćwiczyć?
Produktywność

Koncentracja — Jak ją ćwiczyć?

Prawidłowa koncentracja prowadzi do poprawy pamięci i zniwelowania stresu, tylko jak ją prawidłowo ćwiczyć, gdy doba tak szybko ucieka? A przynajmniej szybciej niż kiedyś. Wiadomo, praca, rodzina, różne obowiązki. To wszystko oczywiście zabiera czas.

Tylko pomiędzy każdą z tych czynności, wkrada się technologia, wkrada się Facebook, wkrada się YouTube, a czas ucieka. Z pięciominutowej przerwy, robi się 20 minut, potem godzina.

Brak koncentracji na zadaniach pokazuje swoje oblicze, jak nagle jest wieczór, nie mamy siły na nic, a jeszcze nic nie zrobiliśmy. Wkrada się stres i panika, nie jesteśmy w stanie skoncentrować swoich myśli, najlepiej chcielibyśmy się teraz zapaść pod ziemię albo zniknąć, żeby to wszystko się skończyło.

Jak radzić sobie ze stresem, jak poprawić pamięć i koncentrację?

Te 4 sposoby poniżej pozwolą wam osiągnąć koncentrację myśli, przywrócić życie na odpowiednie tory i już nigdy nie pozwolić nam dopuścić do tej sytuacji.


1. Wyłącz wszelką komunikację ze światem zewnętrznym.

Koncentracja — Jak ją ćwiczyć?

Dlaczego inni są tacy produktywni, gdy my nigdy nie mamy czasu? Ci ludzie po prostu nauczyli się wyłączać telefon, czy inne urządzenia do komunikacji.

Po prostu w momencie, gdy mamy coś do zrobienia, gdy powinniśmy się skupić tylko na tej czynności. Wielu ludzi, którzy teoretycznie, cały czas powinni być przy telefonie, mają go wyłączonego częściej niż przeciętny zjadacz chleba.

Pozwala to się nie tylko skupić na jednej rzeczy na raz, dodatkowo nie rozprasza powiadomieniami, które najczęściej nic nie zmieniają w naszym życiu.

2. Technika Pomodoro i inne

Koncentracja — Jak ją ćwiczyć?

Są specjalne techniki, które się stosuje, by skupić się na pracy i być produktywnym, wszystkie mają w swoich głównych zasadach, wyłączenie telefonu i zablokowanie Social mediów, jak np. Pomodoro, która polega na 25-minutowych odcięciach się od świata i pełnym skupieniu na danym zadaniu.

Po tych 25 minutach następuje 5 minut przerwy. Po 4 takich sesjach dłuższa przerwa 15 – 25 minut. Jest to dosyć popularna technika, z której korzysta wiele osób, w tym ja.

Osobiście polecam, bo jeżeli nawet ciężko nam całkowicie odciąć się od socjali to po 25 minutach możemy pozwolić sobie na ich sprawdzenie.

Świetny kompromis moim zdaniem. Są również inne techniki, które są równie skuteczne.

3. Cel, priorytety

Koncentracja — Jak ją ćwiczyć?

Żeby technika Pomodoro dobrze działa, żebyśmy mogli się skupić, musimy mieć cele i priorytety. Jasny i dokładnie zdefiniowany cel, do którego będziemy dążyć — to jest bardzo ważny punkt, żeby w ogóle myśleć o koncentracji.

Nie stresujemy się co mamy robić, wybierając priorytety, nie martwimy się o to, że nie zdążymy ich zrobić. Znacznie łatwiej nam się skoncentrować, jeżeli znamy drogę.

4. Przeskakiwanie pomiędzy zadaniami

Koncentracja — Jak ją ćwiczyć?

Może wydać się to trochę dziwne, ale przeskakiwanie pomiędzy priorytetowymi zadaniami znacznie poprawi naszą koncentrację. Czasami, gdy jedno z zadań, które teraz robimy, jest długie i męczące, nasz mózg stara się uciec od tej presji.

A ucieka niestety najczęściej do jakichś Socjali czy innych rzeczy, które nas dekoncentrują i zabijają czas. Jeżeli poczujemy zbyt dużą presję jakiegoś zadania i chęć ucieczki, spróbujmy zająć się innym zadaniem. Najlepiej jak najmniej związanym z aktualnym problemem.


BONUS: Czasami bardzo ciężko zacząć nam w ogóle pracować.  Na to też jest sposób. Polecam w takich sytuacjach regułę 5 sekund, którą opisałem kiedyś.